Motorji (8.r.)

Motorji so naprave, ki določeno vrsto energije pretvarjajo v mehansko delo. Ločimo jih glede na to, katero vrsto energije uporabljajo za svoje delovanje.

Vrste motorjev:

Toplotni motorji – spreminjajo toplotno energijo v mehansko delo. Delimo jih na:

  • motorje z zunanjim izgorevanjem – parni batni stroj
  • motorje z notranjim izgorevanjem – bencinski (štiritaktni in dvotaktni) motor, diezelski (štiritaktni in dvotaktni) motor, wanklov motor,turboreakcijski motor, reakcijski motor

Elektromotorji – spreminjajo električno energijo v mehansko delo.

Ostale naprave – spreminjajo energijo vode, vetra … v mehansko delo

  • vodno kolo, vodna turbina, vetrno kolo


Štiritaktni bencinski motor

Sestavni deli štiritaktnega motorja:

  • svečka
  • sesalni ventil
  • izpušni ventil
  • sesalni kanal (dovod goriva)
  • izpušni kanal (izpuh)
  • bat
  • valj
  • ojnica
  • ročična ali kolenasta gred
  • karter (spodnja posoda v kateri je olje)

Delovanje motorja

1. takt – sesanje zmesi goriva in zraka 2. takt – stiskanje ali kompresija 3. takt – eksplozija ali ekspanzija – delovni takt 4. takt – izpuh

· odprt je sesalni ventil

· bat se giblje navzdol in sesa zmes

· v valju nastaja podtlak

· sesalni ventil se zapre

· oba ventila sta zaprta

· bat gre navzgor in stiska zmes goriva in zraka

· tlak v valju naraste, prav tako tudi temperatura

· oba ventila sta še vedno zaprta

· tik pred zgornjo lego bata električna iskra na svečki vžge stisnjeno zmes goriva in zraka

· plini pritisnejo bat navzdol in opravijo mehansko delo (oddajo energijo)

· tlak je zelo velik prav tako tudi temperatura

· tik pred zgornjo lego bata se odpre izpušni ventil

· bat pred seboj potiska zgorele pline v izpušno cev

· tlak se zmanjša


Dvotaktni motor

Sestavni deli

Delovanje motorja

1. takt – polnjenje valja in stiskanje 2. takt – delovni takt in izpuh

Ker je bat v spodnji legi, sta odprta pretočni in izpušni kanal. Zgoreli plini zato uhajajo iz valja, hkrati pa pod tlakom skozi pretočni kanal vdirajo v valj sveži plini.

Bat se začne pomikati navzgor in zapre najprej pretočni nato še izpušni kanal. Zmes se začne stiskati.

Na koncu stiskanja se plini vžgejo (svečka). Visok tlak potisne bat navzdol in odda se mehansko delo.

Ker se je bat pomaknil navzdol, je odprl pretočni in izpušni kanal. Zgoreli plini gredo iz valja, vanj pa iz karterja pritečejo sveži plini.

Ta vnos je bil objavljen v Tehnična sredstva. Zaznamek za trajno povezavo.

Dodaj odgovor